Monday, March 21, 2011

Bila dah faham boleh lah senyum... ..


Masa tu aku rasa suka, gembira semua ada, sampai rasa macam nak meloncat pun
ada. mana taknye dapat "green light" bapa laila. dah bapa dia kata macam tu. aku pun apa lagi laa. sampaikan aku sendiri susah nak kontrol senyum
aku. apa sikit tersenyum dan tersengih. dalam hati aku berkata "lihatlah dunia..." tak lama lepas tu laila panggil kami berdua makan tengahari.
masak kari kepala ikan, kebetulan kegemaran aku. yg ni aku tak pernah bagitau laila. kepala ikan merah. maklumler kampung tu tak jauh drp laut. dan ramaipun org kampung tu yg kerja jadi nelayan. murah ler sikit harga kepala ikan tu agaknya. tapi kalau pergi pasar mahal juga. aku makan berselera sekali. makan bertambah. sedap pulak kari kepala ikan tu. atau mungkin juga pasal seronok sampai selera makan aku ertambah. yang mana satu aku pun tak tau. yg pasti aku sangat berselera. kalau bukan disebabkan aku segan
kat orang tuanye mahu banyak kali aku tambah. tapi perangai kena jaga. maklumler bakal menantu dia.

lepas makan, aku pun duduk sekejap. aku tengok jam dah dekat 1.45 tengahari. masa tu dah masuk waktu zohor. aku pun mintak diri nak beransur dulu. tapi aku ditahan lagi sekali oleh bapa laila. "ahh.. sudah" kata aku dlm hati. apa hal pulak lagi. lagipun aku tengok muka bapa dia serius semacam jer. aku cakap ler yg aku nak balik pasal waktu zohor dah masuk. "takpe, kamu
semayang di sini" kata bapa laila. bapa laila suruh aku semayang di rumah dia rupanya. takde hal la bagi aku kalau macam tu. laila masuk bilik dan
keluar bawak kain pelikat sehelai. suruh aku tukar dan tunjuk kat mana bilik air. so, aku pun pergi la ambik air semayang. laila pesan kat aku pergi
semayang kat bilik kosong yg tengah. masa aku masuk bilik tu baru aku tahu yg bilik tu khas utk semayang, ada buku dan kitab agama. dan juga kaset ceramah dengan radio player. maklumler org parti bola ping pong. aku panggil bapa laila nak tanya arah kiblat arah mana. dia datang dan tunjukkan arah tapi dia cakap jangan semayang dulu. "kita berjemaah" katanya. masa tu aku
dah boleh agak apa akan berlaku. mesti dia nak test aku jadi imam. lagi sekali jantung aku berdebar kencang balik. alamaak, kena ke? kata aku dlm hati.

aku rasa aku macam tengah menuggu hukuman tembak sampai mati jer drp bapa laila. habisler aku. yg ni aku tak sangka langsung. takde langsung dlm kepala otak aku masa fikirkan apa akan jadi pada hari tu malam tadi. aku
bukannye pernah jadi imam kepada org tua. masa di sekolah dulu pernah ler. itupun masa aku jadi makmum kat belakang sekali kemudian org cuit bahu ku sbg isyarat nak mintak aku jadi imam. tapi masa tu kalau tak nak, boleh jatuhkan tangan kanan sekejap. kalau nak diamkan diri. masa tu ada pilihan.
kali ni aku takde pilihan. tengah aku menggelabah tu bapa laila pun sampai. "tunggu dulu, tunggu laila dengan makcik kamu sekali" katanya. aduh...
satu rumah nampak gayanya. aku dah mula menggeletar kepala lutut. rasa macam nak
terjun rumah jer... penakut betul rasanya aku masa tu. dalam kepala otak, aku dah mula fikir lepas ni apa lagi yg unexpected yg bakal berlaku.

aku tarik nafas dalam-dalam dan kuatkan azam, aku boleh..! apa nak jadi jadilah. kemudian baru aku teringat satu perkara. semayang zohor
berjemaah tak payah baca fatihan dgn surah lazim sampai makmum dengar. Yes..!
apa aku nak takut. buat selamba ajer ler. masa bapa laila emak dan laila sekali dah siap, aku dapat satu akal nak elakkan diri. cepat-cepat aku ambil kedudukan belakang sikit drp tempat imam sebelah kanan dan terus jer aku nak qamat.
bernas sekali idea tu aku rasakan. baru aku nak mula qamat aku kena tarik oleh bapa laila. "takpe, biar pakcik qamat. biar org muda pulak jadi
imam" alamak tak lepas jugak aku. tapi bila aku teringatkan yg semayang zohor secara senyap walaupun berjemaah aku berani ler sikit.

ditolaknya aku ke depan ambil tempat imam. nak tak nak kena ler aku jadi imam. aku pun ambil tempat imam. sambil berdiri tu aku dengar bapa
laila qamat di belakang. lepas tu aku pun baca ler surah an-nas sekali
perlahan-lahan. sambil tu sempat lagi aku berdoa dlm hati mintak tenangkan perbuatan aku dan hati aku yg bergelora ni. mana tahu tengah gelabah-gelabah kita senang tersilap pulak. akupun lafaz niat zohor sebagai imam, takbir dan sambil tu berniat semayang zohor dlm hati. akupun buat ler macam biasa. konsentrat. masa tu memang dah tak fikir aku ni makmum ke imam. semuanya
berjalan lancar tanpa silap dan takde gelabah langsung. habis bagi salam baru aku teringat satu perkara. yang mana perkara tu sangatlah aku tak
suka dan memang aku tak tahu pun. baca doa. dan terus aku rasa mula menitik peluh walaupun dlm bilik tu ada kipas angin. akupun berwirid ler seringkas yg aku tahu. bukan ringkas pun sebenarnya cuma itu jer wirid lepas semayang yg
aku tahu. dalam hati dah mula rasa tak sedap. lepas tu aku suruh ler bapa laila baca doa. dia tolak balik kat aku. imam baca lebih afdhal katanya. ntah macam mana kepala otak aku boleh proses dgn pantas hantar arahan ke mulut aku dan
aku pun cakap balik "org macam pakcik mungkin lebih afdhal drp saya".
fuuhh..! ayat power tu.

dgn tak disangka-sangka bapak laila terus jer tadah tangan dan mula membaca doa. yes..! yes..! kata aku dalam hati. terasa satu beban atas kepala
otak aku dibuang. seronok yg tak terhingga kali kedua utk hari tu. aku rasa tuhan menyebelahi aku tapi sebelum tu diujinya aku cukup-cukup. akhirnya aku percaya niat yg ikhlas akan berbalas secara baik juga. mungkin bagi org lain itu satu perkara kecil yg mana ramai org sanggup buat. tapi bagi aku itu satu perkara yg aku tetap ingat dan juga satu perkara besar yg pernah aku buat. sangat berharga pengalaman tu. lepas habis berdoa aku pun hulur salam pada pakcik. sempat aku jeling laila. diapun tengah jeling aku dengan satu senyuman yg sampai sekarang aku tetap ingat. dgn masih lagi bertelekung dan sepasang lesung pipit. "Ya Allah... temukanlah jodoh aku dgn laila" sempat lagi aku berdoa dlm hati masa aku jeling menjeling tu.

tobekontiniu...

P/s: bertuah lah kau laila....he..he...tak payah jd imam.....mmg nak menangis bila jd imam ni....tambah2 kalau tak pernah jd tu...suara pun jd cam nak mengais jer....tambah2 kalau makmum tu kita rasa lg berilmu....eden sebak kalau jd imam....takder ciri pemimpin lah eden ni....

Kalau dah bersedia jd suami tu...eloklah bersedia jd imam....

Beruntung kau laila....he...he....(kisah Benar dari TintaBiru)..

1 comments:

.:: Hazwani binti Othman ::. said...

hehehe...ape laila kesah...nak laila jd imam jgk ker..boleh je..tp biar anak2 jd makmumnya...insyaAllah..

ya allah....always be there...

Ya Allah
Kurniakanlah untukku cintaMu
Cinta hamba yang mencintaiMu
Jua cinta yang bisa mendekatkanku pada cintaMu

Ya Allah
Segala pemberianMu yang ku sayangi
Jadikanlah ia kekuatan bagiku untuk mencintaiMu
Segala yang Engkau pisahkan dariku
Sedang ia amat ku sayangi
Jadikanlah ia ruang untuk cintaMu dalam diriku

Ya Allah
Berilah kekuatan untuk mengutamakan cintaMu
Daripada cintaku pada mereka yang ku sayangi
Pada harta yang ku cari dan pada air dingin ketika ku dahaga

Ya Allah
Berilah daku kekuatan untuk mencintaiMu
Para malaikatMu, Nabi-nabiMu dan para solehin

Ya Allah
Hidupkanlah hatiku dengan cahaya cintaMu
Dan jadikanlah daku hambaMu yang Engkau cintai

Ya Allah
Berilah daku kekuatan untuk mencintaiMu
Sepenuh hatiku dan redha padaMu sentiasa akan segala usahaku
Amin Ya Rabbal A'lamin...

Allah hu'akbar..